wandelen van st arnaud naar Hanmer springs - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Sandria Bankers - WaarBenJij.nu wandelen van st arnaud naar Hanmer springs - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Sandria Bankers - WaarBenJij.nu

wandelen van st arnaud naar Hanmer springs

Blijf op de hoogte en volg Sandria

28 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Nelson

Op 17 januari was het zover ik ben 9 dagen met Sandra mee gelopen, over de the araroa trail. Dit is een trail die begint in cape reinga in het noordelijke puntje van nieuw zeeland naar bluff het zuiderlijke puntje van nieuw zeeland lengte: 3000 km. Wij lopen deze dagen van st Arnaud naar Hanmer springs. Nee het zijn geen gewone wandel paden.. We lopen door het bos, over rotsen, door de riviertjes over kabel bruggen enz..

Resultaat:

Aantal dagen gelopen: 9

Aantal km: 100

Hoogste punt:1800 meter

Zwaarte rugzak: zwaar!! Ik schat minimaal 20 kg ( 9 dagen eten, tentje, slaapzakken enz ..)

Blaren: 5

Gevallen: 10 X

Enkels om gezwikt:  vaakr

weer: 5 dagen 30 graden of meer

Op17 Januari zijn we vanuit Nelson naar st arnaud gelift. Helaas duurde het lifte langer dan gehoopt. We hebben 3 liften moeten pakken voor we in St arnaud waren.  Het was toen al 18 uur. En hebben toen onze tent opgezet. Net voor het begon te regenen.  De eerste regen voor mij hier in nieuw zeeland.

De camping lag langs een heel mooi meer.

De volgende dag 18 januari zijn we begonnen met wandelen.  3 uur langs het meer.

Redelijk vlak, goed om te beginnen. Wel zwaar met een volle rugzak van een kilo of 20 altijd, ff..

We kwamen na 3 uur aan in . Het was lekker weer, we zijn nog terug gelopen naar het meer of te zwemmen heerlijk.

We hebben geslapen in een hut, ofwel een poging gedaan er werd flink gesnurkt door een aantal mannen.  Daardoor niet goed geslapen,  ik denk 3 uurtjes.

19 januari begonnen we aan dag 2. Naar John trait hut. 5 uur 12km

Was ook redelijk vlak, maar ik was kapot na vier uur lopen. Uitgeput kwam ik daar aan. Verder alles oké.

Deze nacht wel redelijk geslapen eveneens in een hut met 16 andere.

20 januari, dag 3.

Vandaag een tocht naar upper traveles hut  3uur 6km

Best zwaar voor een beginner, best stijlen stukken in het begin door het bos het was wel erg mooi. We kwamen ook langs een super mooie water val. Verder veel in het bos langs een riviertje gelopen als maar omhoog.

Na 4 uur waren we in de hut. Net optijd voor de het hard begon te regenen.

Ik had al vrij snel in de gaten dat het een zwaren dag was geweest voor me heup. ff een nachtje bij tanken, wante morgen het wordt een lange  zware tocht naar het volgende hut 6-8 uur.

Elke dag komen we de zelfde mensen tegen in de hut, zoals 3 Australische vrouwen en 3 Duitsers.

Dag 4   21 januari:

We wilden vandaag optijd aanlopen,  maar het regende om 7 uur s morgens.  We hebben gewacht tot dat het droog was en zijn om 8.30 aangelopen.  Het eerste stuk was stijl omhoog tot dat we op de top waren,  super mooi! Toen naar beneden, erg stijl op allemaal stenen was erg zwaar,  het vergt goede sterke spieren. Ik heb er lang over gedaan om beneden bij een riviertje aan te komen. Daarna hebben we door het bos gelopen richting hut.  Het begon te regenen toen we er bijna waren. Eenmaal in de hut aan gekomen om 16.15.

Met  3 blaren..

Het was al druk in de hut er konden 34 mensen in deze hut.

ff wat eten gekookt, en potje gekaart en toen gaan slapen zonder snurkende mensen, heerlijk!

Dag 5: naar blue lake

Vandaag een korte tocht van 4 uur, redelijk vlak veel langs de rivier. Super mooi.

Het ging goed tot het laatste stuk dat stijl omhoog was..

Ik heb het gered. We kwamen om 12.30 aan bij Blue lake. En ja het meer vlak bij de hut is super mooi blauw. Het is een van de blauwste en zuiverst meren van de wereld.  Er wordt verzocht om er dan ook niet in te zwemmen.  Het water was ook ijskoud, de verleiding was groot..

Die middag niet veel meer gedaan, een beetje rond gehangen bij het meer en mooie foto's gemaakt.

S avonds nog met zijn alle gekaart, ( 4 Duitsers en een Australische).

Dag 6:

23 januari

Vandaag stond er een zware wandel tocht op het programma.  van blue lake hut naar waiau pass

6-8 uur.

Het was een zware maar mooie tocht over de pass  Het eerste stuk ging door de bossen omhoog en daarna Super stijl ophoog over stenen en gravel. Was zwaar maar te doen. Tot we boven waren 1800 meter. Amazing!  Hier een super mooi uitzicht.

Toen naar beneden, wouw dat ging niet snel met mij.. Pff dat was zwaar en af en toe ook erg eng! Het was zo stijl naar beneden over rotsen en stenen, maar met behulp van Sandra zijn aanwijzingen en peptalk ben ik beneden gekomen.  Laatste stuk was naar beneden eerst over stenen en daarna door het gras langs de rivier. Na 9 uur onderweg te zijn we gestopt bij een camping plaatjese lang de rivier. Het was 17 uur, toen tent opgezet en effe een plons in de rivier genomen,  ijskoud water!

Daarna wat gegeten en vuur gemaakt en toen snel slapen,  morgen weer een dag!

Dag 7:

24 januari

Vandaag om 9 uur zijn we weer begonnen met lopen. We waren nog geen 5 minute onderweg of  we hadden de eerste valpartij,  we wilden een riviertje oversteken en pats daar ging Sandra  hard onderuit,  ze gleed uit over de glade stenen, in het water. Nog geen 5 minuten later bij het volgende riviertje gleed ik uit over de glade stenen en hoppa ik ging ook in onderuit en was zeik nat. Nou dit was een goed begin van de dag...

Maar we hadden geluk gehad we hadden alleen maar wat blauwe plekken.

Het eerste stuk zijn we veel over rotsen gelopen langs het riviertje,  daarna veel door het gras en vele keren riviertjes over gestoken, dus natten schoenen was e d n feit de hele dag.  dat was wel lekker met 28 graden, het was erg warm. We hebben tot 17 uur gelopen en hebben toen onze tent opgezet. ff wat gegeten en de dag was om.

Dag 8:

25 januari

Vandaag was een zware dag! Het was erg warm 30 graden en de hele dag pal in de zo'n gelopen. Om 9 uur zijn we aangelopen. De eerste km over een gevel weg. Waar toevallig ook een mountainbike wedstrijd aan de gang was. Leuk om zoveel mensen langs zien te komen. In de middag rond 13.30 kwamen we aan bij sabina hut. Een hele mooi nieuwe hut, hier hebben we geluncht en zijn daarna verder gelopen Door het gras en bos tot 18.00.

Toen hebben we onze tent opgezet langs een riviertje. Ik was kapot door de hitte 30 graden en het hele dag lopen.

Dag 9:

26 Januari

Vandaag de laatste dag wandelen. Het is weer een warme dag met 30 graden.

We hebben gewandeld door het gras en het bos. We zijn om 8.15 aangelopen en waren om 16.30 aan het einde van de track. Hebben toen een lift genomen naar Hanmer springs. Om 17.30 waren we in het hostel.

Eerst ff douchen! En dan lekker een broodje hamburger met friet eten en een cola! Lekker! Heerlijk na 9 dagen water, bumper repen en pasta..

Daarna ff een lekker koud biertje gedronken samen met sandra, Kate,  maurits en patrick. Ook zij zijn de the araroa trail aan het wandelen.

De volgende dag zijn we s middags naar de hotpools gegaan, hier staat Hanmer springs ook om bekent.

Heerlijk ff relaxen! S avonds zijn we pizza gaan eten en hebben nog ff wat gedronken in de iris pub met maurits en patrick tot dat we buiten werden geveegd.  Het was erg gezellig!

De volgende dag hebben we niet veel meer gedaan,  ik ben om 16.30 met de bus naar christchurch gegaan. Sandra is in Hanmer springs gebleven om de volgende dag haar wandel tocht the araroa trail voort te zetten. Zij heeft inmiddels al meer dan 2000 km gewandeld!  Respect vrouwke!

Het was de afgelopen 10 dagen super gaaf geweest, die wandeltocht was amazing!  Heb een heel mooi stukje nieuw zeeland gezien! Sandra bedankt voor de geweldige dagen!

Tot zover..

Ik pak nu de trein van christchurch naar greymouth,  naar de oostkust!

En ga dan weer een paar weken met de bus mee, en ga dan richting Wanaka om nog een stuk met Sandra mee te lopen richting Queenstown

Groetjes

• 28 Januari 2015 - 10:15

Johan:

Wow, het klinkt allemaal zo geweldig dat ik ook wil! Fijn dat je heup het heeft gehouden, dat je zoveel mooie dingen hebt gezien onderweg, en dat je leuke mensen hebt ontmoet. Echt heel erg leuk om te lezen! Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.....

gr. Johan Thijssen

• 28 Januari 2015 - 10:25

Jose Verberkt:

Hey San. .

Wat een geweldig avontuur ..maar zwaar.!
    Knap!! Dit pakken ze je niet meer af deze ervaring.
    Ben erg benieuwd naar de mooie foto's .
    Veel plezier ..maar vooral Geniet! !

Groetjes José x

• 28 Januari 2015 - 11:46

Laila Maas:

Ha vrouwke!!

Supergaaf verslag!! Niet normaal. Petje af hoor! Ben zeer benieuwd naar de foto's.
    Tot snel weer!!

• 28 Januari 2015 - 12:47

Marieke:

Ziet er gaaf uit!!! Enjoy!!

• 28 Januari 2015 - 15:16

Dorette:

Geweldig!wat een mooi avontuur zeg!
    Fijn dat het goed is gegaan met je heup.
    Ik kijk alweer uit naar volgende verslag met mooie foto's.
    Groetjes!!!

• 28 Januari 2015 - 20:18

Willemien:

Hallo Sandria.

Wat is het toch een zware tocht als ik dit zo lees.
    Maar zeker wel de moeite waard geweest.
    Nou kun je weer op adem komen als je
    weer met de groep meegaat.
    succes verder.

groetjes

• 29 Januari 2015 - 09:00

Caat:

Ha San,
    Super gaaf..ik hoop dat je voldoende foto's maakt zodat ik ze bij terugkomst kan bewonderen. Wat fijn datSandra je wegwijs maakt in de backpack wereld. Ik lees dat het al bij al een goede workout met weinig eten is...je laat toch niet teveel Sandria daar he;)
    Nu weet ik waarom ik nu pas deze berichten ontvang. .ik kreeg ze allemaal in mijn Spanbox.
    Geniet er nog maar fijn van. De groetjes van Rick ..xxx caatje

• 30 Januari 2015 - 13:03

Melanie:

he San,

Wij vinden het geweldig waar jij daar allemaal mee bezig bent!
    Petje af hoor dat je het zo goed volhoudt,heel wat anders dan een potje voetbal.
    Leuk dat je ons een beetje laat meegenieten van je schitterende avontuur!
    Heel veel plezier en succes verder,wel op tijd een potje bier vatte....

see you...,Rob&Mel

• 01 Februari 2015 - 16:39

Carlo:

Hey Sandria

Mooi verslag tot nu toe.
    Ziet er kei gaaf uit daar,aan de foto`s te zien tenminste.
    Nog veel plezier en geniet ervan.